Det skulle have været en håndsrækning til de mange bilister, da Tysklands regering indførte en midlertidig rabat på afgifterne på brændstof.
Tre milliarder euro – 22,3 milliarder kroner – er det anslået, at de tyske bilister ville spare på at tanke diesel og benzin.
Ordningen gælder i de tre sommermåneder, og den var tænkt som et forsøg på at dulme tyskernes lommesmerter i en tid, hvor energipriserne er på himmelflugt.
Men to uger efter afgiftsrabatten blev indført, kigger de tyske bilister stadig langt efter besparelserne.
– Det koster det samme at tanke som før brændstofrabatten. Egentlig var det en god idé med den rabat. Det virker bare ikke til, at den bliver fornuftigt omsat af tankstationerne, siger en tysk bilist til tv-stationen ARD.
De tyske bilister må kigge langt efter besparelser på tankstationerne, fordi ordningen ikke har ramt plet, fortæller Tysklands økonomi- og klimaminister, Robert Habeck.
– Det, der var tænkt som en aflastning af forbrugerne, lander i lommerne på de store olieselskaber. Det kan jeg godt forstå, at folk er sure over, siger Robert Habeck.
Tyske økonomer advarede mod, at det ville ske
Ifølge DR’s korrespondent i Tyskland, Michael Reiter, peger alle pile på, at afgiftsrabatten på brændstof er et flop.
– Flere analyser når frem til, at olieselskaberne beholder godt to tredjedele af rabatten, mens en tredjedel tilfalder bilisterne.
– Når det slet ikke føles som om, bilisterne får noget af rabatten, så skyldes det også, at priserne pludselig steg, lige inden afgiftssænkningen blev indført, siger han.
Dermed bliver rabatten blot omkring 75 øre på en liter benzin imod de forventede 2,60 kroner. Den fejlslagne håndsrækning til de tyske bilister har fået kritikken til at vælte ned over Tysklands regering, fortæller Michael Reiter.
– Tyske økonomer havde over en bred kam advaret mod tiltaget, inden rabatten blev indført. Så nu hagler kritikken ned, for regeringen burde have vidst bedre, siger Michael Reiter.