Erdogans brand
Udover Erdogans politik så oprettede præsidenten i 2010 et statsagentur, hvis eneste mission er at mobilisere vælgere for regeringspartiet, AKP, i udlandet – heriblandt europæiske lande, forklarer eksperten fra Købehavns Professionshøjskole
– Erdogan har et kæmpe kampagnemaskineri i blandt andet Danmark, Tyskland og Norge, hvor der bor mange tyrkiske statsborgere, siger Hetav Rojan.
Dét kampagnemaskineri betyder også, at det er nemt for tyrkiske statsborgere i udlandet at komme i kontakt med AKP, som blandt andet kan hjælpe vælgerne med at komme til valgstederne på tværs af landet og føle sig trygge, når de stemmer.
Ifølge Hetav Rojan spiller moskénetværket også en rolle i Erdogans popularitet i Danmark. Det er direktoratet for religiøse anliggender Tyrkiet, Diyanet, som har en række moskéer med tyrkiske imamer i Danmark.
Uanset hvad grunden er, så er det ikke nyt, at Erdogan er populær blandt tyrkiske statsborgere i Danmark.
Under præsidentvalget i 2018 fik præsident Erdogan 57,6 procent af stemmerne i Danmark. Da der året forinden var folkeafstemning om den forfatningsændring, der skulle ændre Tyrkiet fra en parlamentarisk til en præsidentiel republik, var Danmark det land i Norden, hvor flest stemte ja.
– Der er ikke nogen lig Erdogan, der har gjort sig til et fyrtårn for national og islamistisk stolthed nogle steder i verden. Det er Erdogans brand. Og det er der ikke nogen i Europa, der kan konkurrere med, siger Hetav Rojan.
Artiklen er opdateret med faktaboks om stemmeantal.