Seneste Danmarksnyheder

Første skib med ukrainsk korn forsvandt fra radaren: Nu er det set i Syrien

Syrien er Ruslands allierede, og det kan gøre situationen betændt og i værste fald få kornaftalen til at vakle.

Det mener redaktør Tomas Kristiansen fra mediet ShippingWatch.

For når man har en international aftale, der er bakket op af FN, så er det afgørende, at man ved, hvor kornet kommer hen, forklarer han.

– Hvis de er sejlet afsted og slukker for IAS-systemet, og så sejler til et land, der er allieret med Rusland, kan det jo på sigt true hele underlaget for den her aftale, siger han og uddyber:

– Hvis de er endt i Syrien, er kornet jo et sted, hvor det ikke skulle have været.

Slukkede signaler er set før

Ifølge Tomas Kristiansen er det svært at validere de informationer, der angiveligt fik skibet til at ændre kurs og sejle under radaren.

Men han fortæller, at det ikke er unormalt at høre om fragtskibe, der beslutter sig for at slukke for sit signal og forsvinde for en stund.

– Det gør man netop i forbindelse med sanktionsramte lande. Det er set før, at skibe forsvinder et stykke tid og så dukker op bagefter. Hvis det her virkelig er sket, tyder det også på, at lasten har haft eller undervejs får en anden destination, end det var planlagt, og at man har haft noget at skjule, siger han.

Fragtskibet ”Razoni” er ikke det eneste skib, der eksporterer korn ud af Ukraine.

Ifølge oplysninger fra mediet AP er i alt 16 skibe sejlet fra Ukraine, siden aftalen blev indgået.

Derfor bliver det spændende og afgørende for aftalen at se, hvordan det går med de resterende fragtskibe, forklarer Tomas Kristiansen fra ShippingWatch.

– Det her er det første skib. Det vil ikke afgøre det fuldstændigt. Hvis det viser sig at, de 15 andre skibe kommer til de rigtige destinationer, er sandsynligheden høj (for at aftalen kan bestå, red.).

– Men hvis det her mønster fortsætter, vil den her risiko være til stede, for så vil Ukraine sige, at Rusland har brudt aftalen.

Ukraine har gjort det klart, at landet ikke er ansvarlige for skibe, så snart de har forladt ukrainsk farvand.

Det slår det ukrainske transportministerium via sin ambassade i Libanon fast i en udtalelse til Reuters.

– Vores opgave har været at genåbne havne med det formål at eksportere korn, og det har vi gjort, står der i udtalelsen.

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Vi antager, at du er ok med dette, men du kan framelde dig, hvis du ønsker det. Acceptere Læs mere

Politik om beskyttelse af personlige oplysninger og cookies