Mere ‘macho-holdning’ til sikkerhed
Ulykkens karakter får Claus Mathiesen til at tænke, at den kan skyldes en teknisk fejl eller et sammenstød med en fugl eller et andet objekt.
Han forklarer, at man i det russiske flyvevåben har lidt mere “macho-holdning” til flysikkerhed i Rusland, end vi har hjemme i Danmark.
– I det russiske flyvevåben er det lidt mere the hard way. Materialet er mere robust, piloterne er mere macho-agtige. Det er nok en holdning, der stammer tilbage fra en tid, hvor materialet ikke var så avanceret og dyrt, siger Claus Mathiesen.
– I Danmark har man meget øje for Foreign objects damage, objekter på landingsbanen, for eksempel en sten, der kan forårsage skade på flyet, siger han og tilføjer:.
– Teknikerne går med handsker, og al teknologien er meget mere følsom.
Den russiske macho-holdning afspejler sig dog i statistikken.
– I forhold til fly, der styrter ned, ligger det russiske flyvevåben relativt højt, hvis der kigges på international standard, siger Claus Mathiesen.
Det kan også spille ind, at den enkelte pilot generelt får færre træningstimer end i Vesten.
– Vi kender ikke de nøjagtige tal, men statistikken har altid vist, at det årlige flyvetimetal ligger noget under det, vi anser (der skal være, red.) for at opretholde operativ-status, siger han.
Flyvåben har underpræsteret
Han forklarer, at selvom hæren er det vigtigste led i Ruslands militær, så er flyvevåbnet stadig en vigtig skakbrik, når det kommer til den russiske landkrigs-tankegang.
Det russiske flyvevåben skal nemlig give luftstøtte til hæren.
Mange militæranalytikere har dog peget på, at det russiske flyvevåben trods overtal har underpræsteret i krigen i Ukraine.
– Tilsyneladende har de ikke det fornødne udstyr og den fornødne træning til i strækkelig grad at sammenvirke med landstyrkerne. Det er især det, vi har set fraværende, siger han.
– Det kan selvfølgelig også skyldes, at det ukrainske luftforsvar har været bedre og mere effektivt, end Rusland havde regnet med, siger Claus Mathiesen.