Seneste Danmarksnyheder

Forbrugernes parader er nede på Black Friday, som derfor kan blive en festdag for svindlere

Black Friday er dagen, hvor spændte forbrugere håber på at falde over et helt exceptionelt, godt tilbud. Er det nu, at årets vinterjakke skal hives i hus til halvdelen af normalprisen?

Derfor er forventningerne oppe og paraderne nede, og det udnytter svindlere, der gerne vil fiske vores personlige oplysninger.

Black Friday er derfor ikke kun en festdag for mange butikker, men desværre også er en festdag for mange svindlere.

Det får eksperter til at advare om, at it-kriminelle lige nu prøver at snyde oplysninger og penge ud af købelystne danskere.

Niels Halse er ansvarlig for svindelbekæmpelsesafdelingen i Danske Bank. Han har de senere år i ugerne omkring Black Friday set en stigning på 170 procent i antallet af svindelsager.

– Det er vigtigt, at vi bliver ved med at opføre os digitalt og i den virkelige verden, som vi plejer at gøre. Det er trods alt få mennesker, der vil os det skidt, men vi skal bare være opmærksomme på, at der måske er lidt flere falske hjemmesider i øjeblikket, forklarer han.

Gode råd til at undgå at blive snydt på nettet

  • Giv dig tid, når du handler online.

  • Vær kritisk og tjek om pris, hjemmeside eller tekst ser mærkelig ud.

  • Undgå at klikke på links i annoncer, mails og sms’er.

  • Søg selv virksomhedens hjemmeside frem eller brug deres app, hvis de har en.

Også direktør for Fraud og AML Transaktionsovervågning i Sydbank Malene Morsing oplever stor risiko for snyd, når Black Friday melder sin ankomst.

– Vi oplever især svindel ved, at forbrugere klikker på links i annoncer, sms’er eller mails. Der er rigtig mange falske beskeder i omløb, som henviser til forfalskede webshops, hvor forbrugerne giver deres kortoplysninger, som efterfølgende bliver misbrugt, siger hun.

Apps giver bedre sikkerhed

GLS Danmark er et af de fragtfirmaer, som oplever, at deres navn bliver brugt af svindlere.

Det fortæller Michael Braae-Cortsen, som er Information Security Manager.

– Vi oplever desværre rigtig meget, at GLS-brandet bliver misbrugt, og at nogen prøver at snyde vores kunder, siger han.

Det sker ved, at svindlerne sender falske sms’er og mails ud, og derfor skal alarmklokkerne ringe, hvis man får en sms fra GLS med et link i, siger Michael Braae-Cortsen.

– Det er enormt vigtigt, at man tjekker pakkenummeret i sms’en, og går ind på vores hjemmeside i stedet for at trykke på linket i sms’en, for det er det, svindlerne gerne vil have, siger han.

Han opfordrer også til at kunder downloader GLS’ app, hvor de kan være sikre på ikke at blive snydt af it-svindlere.

Tag dig tid på nettet

Hos Forbrugerrådet Tænk fortæller projektchef Ulla Malling, at der er flere ting, du kan kigge efter, når du handler online.

Du skal for eksempel kigge efter, om priserne er skæve, hjemmesiden ser mærkelig ud, eller teksten er dårligt oversat.

– Men svindlerne følger jo også med i vores råd. Med den nye teknologi og kunstig intelligens bliver det lettere og lettere at få for eksempel en hjemmeside eller sms til at se rigtig ud, forklarer hun om udfordringerne ved it-svindel.

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Vi antager, at du er ok med dette, men du kan framelde dig, hvis du ønsker det. Acceptere Læs mere

Politik om beskyttelse af personlige oplysninger og cookies